Het ADOF model is door Huizingh ontwikkeld om de effectiviteit van een website te meten. ADOF is een acroniem voor Accessibility, Design, Offer en Fulfilment. Deze factoren maken het mogelijk om een website te evalueren volgens een vooraf bepaald stramien, waardoor je minder “appels met peren” aan het vergelijken bent. Bij iedere factor bestaat er de kans dat de bezoeker afhaakt. De factoren hebben hierdoor een filterende werking.
Accessibility
De toegankelijkheid van de website is de eerste factor die bezoekers kan doen afhaken. Een website moet toegankelijk zijn voor iedereen, onafhankelijk van leeftijd en functiebeperkingen. De website moet bijvoorbeeld goed vindbaar zijn voor de bezoeker. Organisaties moeten kiezen voor een logische naam, die makkelijk te onthouden is. Bij het analyseren van een website kun je de volgende vragen stellen bij accessibility:
- Kunnen de bezoekers de site vinden in de drie meest gebruikte zoekmachines?
- Kunnen de bezoekers de URL van de website begrijpen?
- Worden de pagina’s van de website snel geladen (maximaal 4 sec.)?
Design
Het design van een website betreft de visuele vormgeving, navigatie en structuur. Een slecht ontwerp van de website kan ervoor zorgen dat bezoekers afhaken, terwijl een goed ontwerp het bezoek aantrekkelijk maakt. De website moet intuïtief gebruikt kunnen worden en de bezoeker moet snel de benodigde informatie kunnen vinden. De bezoeker moet weten waar hij naartoe kan gaan, maar ook waar hij zich bevindt.
Offer
Het aanbod van informatie op een website moet aantrekkelijk, relevant en uniek zijn. De bezoekers blijven pas op een pagina als aan deze eisen wordt voldaan. Een goed aanbod op bijvoorbeeld een webshop bevat onder andere een goed merk, aantrekkelijkheid product en eenvoudige betaling. Bij het analyseren van een website kun je de volgende vragen stellen bij offer:
- Zijn de teksten goed leesbaar?
- Is de content van de website actueel?
- Is de content relevant voor de bezoekers?
- Zijn er contactgegevens op de website te vinden?
- Is er een Frequently Asked Questions pagina op de website te vinden?
- Biedt de site mogelijkheid tot interactie?
Fulfilment
Indien de website voldoening geeft zullen de bezoekers terugkeren. Als de website mooie beloftes of producten aanbiedt, maar hier wordt in de praktijk niet aan voldaan, dan zullen de bezoekers niet terugkeren. Een snelle afhandeling van zaken is dan ook essentieel, bijvoorbeeld bij het beantwoorden van vragen via email. Bij het analyseren van een website kun je de volgende vragen stellen bij fulfilment:
- Afhandeling van e-mails binnen 48 uur?
- Krijgen bezoekers reactie op aangevraagde informatie (bijvoorbeeld brochures en nieuwsbrieven)?
Het ADOF model kan gebruikt worden om vooraf aan een onderzoek een checklist op te stellen, zodat verschillende website geanalyseerd en vergeleken kunnen worden.
Dit delen:
- Click to email a link to a friend (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)