De waardeketen (Value Chain) van Michael Porter toont de onderlinge samenwerkingsverbanden tussen afdelingen binnen een organisatie. De waardeketen gaat uit van organisatie-elementen, zoals structuur, systemen en strategie. Met behulp van de waardeketen kun je ontdekken of de primaire en secundaire activiteiten goed op elkaar zijn aangesloten.
Uitleg Waardeketen
Primaire activiteiten
Primaire activiteiten zijn direct gerelateerd aan de fysieke creatie, verkoop, onderhoud en support van een product of dienst. De activiteiten zijn:
- Inkomende logistiek: Dit zijn alle processen die gerelateerd zijn aan het intern ontvangen, opslaan en distribueren van de inputs. De relatie met de leverancier speelt hier een belangrijke factor en creëert waarde voor de klant.
- Operationele activiteiten: Dit zijn de transformatie activiteiten die de inputs omzetten naar outputs welke verkocht worden aan de klanten. De operationele systemen creëren hier waarde.
- Uitgaande logistiek: Deze activiteiten leveren je product of dienst aan de klant. Het zijn zowel interne als externe systemen, zoals order-picken, opslag en distributie.
- Marketing en verkoop: Dit zijn alle processen die je gebruikt om klanten te overtuigen om bij jou te kopen in plaats van bij concurrenten. De voordelen die je levert en de mate waarin je dit goed communiceert staan hierin centraal.
- Service: De activiteiten gerelateerd aan het onderhouden van de waarde van je product of dienst na aankoop door de klant, staan hier centraal. Omschrijf hoe je ervoor zorgt dat de waarde gegarandeerd wordt na het aankoopproces.
Ondersteunende activiteiten
Ondersteunende activiteiten zijn niet direct gerelateerd aan het product of de dienst. Ze ondersteunen enkel de primaire activiteiten. Inkoop zorgt er bijvoorbeeld voor dat operations kan functioneren, maar het ondersteund ook de marketing- en verkoopactiviteiten.
- Infrastructuur: Dit zijn de belangrijkste ondersteunende systemen van de organisatie en de functies die de dagelijkse bedrijfsvoering mogelijk maakt. Boekhouding, administratie en algemeen management zijn voorbeelden van de nodige infrastructuur die bedrijven in hun voordeel kunnen gebruiken.
- Human-resourcemanagement: Dit is hoe goed een organisatie in staat is om werknemers te werven, aannemen, trainen, motiveren, belonen en doen uittreden. Mensen leveren een significante waarde, waarmee organisatie een duidelijk concurrentievoordeel kunnen opbouwen.
- Technologieontwikkeling: Dit zijn activiteiten gerelateerd aan het beheren en verwerken van informatie, zowel aan het beschermen van de kennisbasis. De activiteiten bestaan bijvoorbeeld uit het reduceren van ICT kosten, bijhouden van technologische ontwikkelingen en het behouden van een technologische voorsprong.
- Inkoop: Dit zijn alle activiteiten die een organisatie uitvoert om de benodigde bronnen te vergaren die het nodig heeft om te kunnen functioneren. Voorbeeldactiviteiten zijn het vinden van leveranciers en het onderhandelen over de beste prijs.
Waardeketen toepassen
- Identificeer sub activiteiten voor iedere primaire activiteit
- Directe activiteiten: creëren zelfstandig waarde voor de klant.
- Indirecte activiteiten: zorgen ervoor dat direct activiteiten vloeiend verlopen.
- Kwaliteitsverzekering: activiteiten die ervoor zorgen dat de directe en indirecte activiteiten voldoen aan de maatstaven van de organisatie.
- Identificeer sub activiteiten voor iedere ondersteunende activiteit
- Identificeer onderlinge verbanden tussen de waarde leverende activiteiten
- Zoek naar mogelijkheden om meer waarde toe te voegen
Dit delen:
- Click to email a link to a friend (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om af te drukken (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen op Facebook (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op Pinterest te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om te delen met Twitter (Wordt in een nieuw venster geopend)
- Klik om op LinkedIn te delen (Wordt in een nieuw venster geopend)