De MABA-Analyse van General Electric

Naast de BCG-matrix is er de MABA-analyse. Dit is een meer uitgebreide portfolioanalyse. MABA is een acroniem voor Market Attractivity and Business Assessment. In deze analyse wordt de aantrekkelijkheid van de markt in verband gebracht met de concurrentiekracht van de organisatie.


Uitleg MABA-analyse

Aantrekkelijkheid van de markt

In de MABA-analyse gaat men ervan uit dat er veel verschillende factoren invloed hebben op de twee hoofdfactoren. De aantrekkelijkheid van de markt wordt bijvoorbeeld beïnvloed door de marktgrootte, de marktgroei, de structurele rentabiliteit, de concurrentie-intensiteit en technologische ontwikkelingen. Voor een volledige marktaantrekkelijkheid analyse kun je het vijfkrachten model gebruiken. Afhankelijk van de missie en strategische doelstellingen neem je een aantal van deze factoren mee in de berekening. Aan iedere factor dien je een gewicht toe te kennen, om deze vervolgens te beoordelen, bijvoorbeeld op een Likert-schaal met een score van 1-5.

Concurrentiekracht

Vervolgens dien je op dezelfde wijze te kijken naar de concurrentiekracht van de organisatie. De factoren die bepalend zijn voor de concurrentiekracht zijn meestal gelijk aan de kritische succesfactoren. Vaak is dit de concurrentiepositie, merkwaarde, productkwaliteit, verkoopeffectiviteit, R&D etc.

MABA-matrix

De toegekende scores geef je vervolgens weer in de MABA-matrix. De aantrekkelijkheid van de markt komt op de y-as te staan, de concurrentiekracht van de organisatie op x-as. Afhankelijk van de positie van de SBU in de MABA-matrix kan de organisatie kiezen om te investeren/groeien, selectief te investeren of te oogsten/desinvesteren.

Afbeelding MABA-analyse

maba analyse

Geef een reactie