De Advantage Matrix van Boston Consulting Group

Zodra de strategische groepen geïdentificeerd zijn, wordt het duidelijk dat de groepen verschillende levels van winstgevendheid hebben. Boston Consulting Group herkende deze patronen wat geleid heeft tot de ontwikkeling de Advantage Matrix.

Uitleg Advantage matrix

De Advantage Matrix helpt de concurrentieomgevingen te classificeren die binnen een industrie bestaan. Het framework is gebaseerd op twee dimensies: het aantal manieren waarop voordeel kan worden gerealiseerd en het potentiele schaalvoordeel. In de afbeelding is te zien hoe de dimensies verschillende uitwerkingen hebben.

Impasse

Het impasse kwadrant staat voor markten waar weinig concurrentievoordeel te behalen is en waar potentieel schaalvoordeel klein is. Dit is een zogenoemde doodlopende straat. Organisaties in een dergelijke strategische groep handelen in een commodity markt. Desalniettemin kunnen dit vrij complexe producten zijn, zoals desktopcomputers, waar de technologieën algemeen bekend zijn, technologische verbeteringen en productontwerpen simpelweg door iedereen worden gebruikt.

Volume

Het volume kwadrant staat voor markten waar de kansen voor differentiatie klein zijn, maar waar potentieel schaalvoordeel groot is. Dit is bijvoorbeeld opgetreden markten die ter ondersteuning staan van de desktopcomputers. De printer industrie wordt bijvoorbeeld gedomineerd door Canon, Hewlett-Packard en IBM. De hoge vraag naar en massa productie van printers sluiten hierbij goed op elkaar aan.

Gespecialiseerd

Het gespecialiseerde kwadrant staat voor markten waarin organisaties een relatief groot verschil in winst ervaren. Dit gebeurt bijvoorbeeld in markten voor computersoftware. Het is gangbaar dat organisaties die hun betrouwbaarheid hebben bewezen een hogere prijs kunnen vragen, Microsoft Office heeft bijvoorbeeld een groot marktaandeel en is tamelijk lucratief.

Gefragmenteerd

Het gefragmenteerde kwadrant staat voor markten waar men minder gebonden is aan standaarden. Hier kunnen op veel manieren concurrentievoordeel verschaft worden. Het potentiele schaalvoordeel is echter klein. Door de gevarieerde vraag is het aantal differentieerde producten bijna ongelimiteerd. Dit zijn de zogenaamde nichemarkten.

Advantage matrix-01

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.