De SPACE Analyse van Rowe

De SPACE analyse is een uitgebreide omgevingsanalyse, waarbij de industrie in verband wordt gebracht met de concurrentievoordelen en financiële kracht van een organisatie. SPACE is bedacht door Rowe en is een acroniem voor Strategic Position and Action Evaluation. De methode is geschikt om een grote hoeveelheid strategische onderwerpen op vier dimensies samen te vatten.


Uitleg SPACE-Analyse

De SPACE analyse is een analytische techniek die gebruikt wordt in strategisch management en planning. De analyse toont een beeld van een mogelijk geschikte bedrijfsstrategie. De analyse beoordeelt de interne en externe omgeving en stelt de onderneming in staat om een geschikte strategie te ontwerpen.

Organisatie dimensiesIndustrie dimensies
Financiële krachtenStabiliteit van de industrieomgeving
  • ROI (Return on investment)
  • Hefboomwerking
  • Liquiditeitspositie
  • Vermogenspositie
  • Cashflow
  • Uittredingsbarrières
  • Risico
  • Technologische veranderingen
  • Inflatiepercentage
  • Vraagschommeling
  • Prijsverschillen tussen aanbieders
  • Toetredingsbarrières
  • Concurrentiekrachten
  • Prijselasticiteit van de vraag
ConcurrentievoordelenKracht van de industrie
  • Marktaandeel
  • Productkwaliteit
  • Productlevenscyclus
  • Productvervangingscyclus
  • Klantloyaliteit
  • Bezettingsgraad
  • Technologische know-how
  • Verticale integratie
  • Groeipotentie
  • Winstpotentie
  • Financiële stabiliteit
  • Technologische know-how
  • Benutting van hulpbronnen
  • Kapitaalintensiteit
  • Markttoetredingsvermogen
  • Productiviteit

Strategische houding

De relatieve omvang van de tegengestelde dimensies geven een beeld van de geschikte strategische houding van een organisatie. In het voorbeeld is bijvoorbeeld te zien dat het gewicht van de de SPACE analyse naar rechtsonder leunt. Dit indiceert een concurrerende houding. De vier strategische houdingen staan hieronder toegelicht.

Competitieve houding - aantrekkelijke en relatief instabiele omgeving, de organisatie heeft enig concurrentievoordeel, een kritische factor is de financiële kracht van het bedrijf – de organisatie moet zoeken naar manieren om samen te werken, waardoor het verhogen van de productie-efficiëntie en de versterking cashflow mogelijk wordt gemaakt.

Agressieve houding - een aantrekkelijke en relatief stabiele bedrijfstak, de organisatie heeft een concurrentievoordeel en kan het beschermen, een kritische factor is de mogelijke toetreding van nieuwe concurrenten in de industrie, de organisatie kan overwegen nieuwe klantengroep te winnen, het marktaandeel te vergroten en zich te concentreren op de concurrerende producten.

Conservatieve houding - een stabiele industrie met lage groei en een financieel stabiele organisatie, een cruciale factor is het concurrentievermogen van het product, de organisatie moet zijn succesvolle producten beschermen/ontwikkelen en na denken over de mogelijkheden van om de penetratie in de sector aantrekkelijker te maken en de kosten te verlagen.

Defensieve houding - een onaantrekkelijk industrie, het bedrijf mist concurrerende producten en financiële middelen, een kritische factor is het concurrentievermogen, de organisatie moet kosten verlagen, investeringen verminderen en overwegen om de industrie te verlaten.

Voorbeeld SPACE-Analyse

SPACE analyse voorbeeld-01

Afbeelding SPACE-Analyse

SPACE analyse-01

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.