Het Golden Circle model van Simon Sinek

Slechts weinig leiders kiezen ervoor om te inspireren, in plaats van te manipuleren. Zowel individuen als organisaties, die mensen inspireren, denken, handelen en communiceren op exact dezelfde manier. Zij doen dit op precies de tegenovergestelde manier als de rest van ons. Simon Sinek legt in zijn boek Start With Why uit waarom sommige leiders werkelijk inspirerend zijn.

Uitleg Golden Circle model

Het Golden Circle model laat zien hoe sommige leiders in staat zijn mensen te inspireren om iets te ondernemen, in plaats van het te manipuleren om iets uit te voeren. Het begint allemaal van binnenuit. Het begint met WAAROM.

  • WAT: Ieder organisatie op onze planeet weet WAT ze doen. Het maakt niet uit hoe groot of klein, in welke industrie dan ook. Iedereen is in staat om de producten en diensten te beschrijven die het bedrijf verkoopt en welke functie men heeft in het systeem. WATs zijn makkelijk te identificeren.
  • HOE: Sommige bedrijven en mensen weten HOE ze doen WAT ze doen. Of je het nu “differentiating value proposition” of “unique selling proposition” noemt, HOEs leggen uit hoe iets anders is of beter. Niet zo voor de hand liggend als WATs en velen denken dat deze onderscheidende of motiverende factoren in doorslaggevend zijn in een beslissing. Er mist echter nog één detail.
  • WAAROM: Weinig mensen of organisaties kunnen aangeven WAAROM ze doen WAT ze doen. Het gaat niet om geld verdienen – dat is het resultaat. WAAROM gaat over het doel, reden of geloof. WAAROM stap je uit bed in de ochtend? En WAAROM zou iemand erom moeten geven?

De meeste organisaties en mensen denken, handelen en communiceren van buiten naar binnen. Ze vertellen WAT ze doen en soms HOE ze het doen, maar zelden WAAROM ze doen WAT ze doen. Niet de inspirerende leiders en organisaties.

Ieder van hen, ongeacht hun grootte of de industrie, denkt, handelt en communiceert van binnen naar buiten. Als we van binnen naar buiten verkopen, is de WAAROM de reden dat we kopen en is het WAT slechts een tastbaar bewijs van waar we in geloven. “People don’t buy what you do, they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.” – Simon Sinek (Sinek, 2009)

Als een organisatie hun WAAROM onder woorden brengt en we geloven dit, dan gaan we erin mee en nemen we het op in ons leven. We omarmen hun geloof, niet per se omdat ze beter zijn, maar omdat ze de waarden die belangrijk voor ons zijn vertegenwoordigen. Ze geven ons het gevoel dat we deel uitmaken van de organisatie. Dit zijn bedrijven die fans en ambassadeurs van het merk creëren.

Voorbeeld Golden Circle model

Voor het Golden Circle model wordt Apple vaak als voorbeeld gebruikt. Dit bedrijf is vele malen succesvol is geweest in verschillende industrieën en kan dit zijn door haar manier van communiceren. Het bedrijf communiceert namelijk van binnen naar buiten.

“Bij alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo. We geloven in anders denken… De manier waarop we de status quo uitdagen is door producten te maken die prachtig ontworpen, eenvoudig te gebruiken en gebruiksvriendelijk zijn. En toevallig maken we geweldige computers.”

- Simon Sinek

Apple wekt vertrouwen door het WAAROM achter de bedrijfsvoering te communiceren. Hierdoor zijn mensen met een zelfde visie eerder geneigd het bedrijf te volgen en haar producten te kopen.

Video Golden Circle model

Afbeelding Golden Circle model

golden circle

2 gedachten over “Het Golden Circle model van Simon Sinek”

  1. Interessant model. Ik denk inderdaad dat veel bedrijven niet goed nadenken over de manier waarop ze communiceren. Een duidelijke missie kan hier goed bij helpen naar mijn mening.

Geef een reactie