Het Brand Driver Model van McKinsey

Aan de hand van het Brand Driver model, van McKinsey, worden materiële en immateriële attributen van het merk onderzocht. Het onderscheidt de attributen op de factoren differentiatie en relevantie.

Uitleg Brand Driver Model

Om een sterk merk te bouwen moet de positionering attributen bevatten die zowel hoog scoren op relevantie als op differentiatie. Attributen in het Brand Driver model zijn aan de hand van deze waarden onder te verdelen in vier typen attributen:

  1. Drivers: dit zijn attributen die hoog scoren op differentiatie en relevantie. Deze attributen lenen zich het beste om het merk in de markt te positioneren.
  2. Antes: dit zijn attributen die hoog scoren op relevantie, maar laag op differentiatie. Deze attributen zijn belangrijk, omdat ze de link leggen tussen de propositie en de productcategorie.
  3. Fool’s Gold: dit zijn attributen die hoog scoren op differentiatie, maar laag op relevantie. Deze attributen bieden geen of weinig toegevoegde waarde en zullen niet veel bijdrage aan de beslissing van de consument om voor het merk te kiezen.
  4. Neutrals: dit zijn attributen die laag scoren op differentiatie en relevantie. Ze zullen op geen enkele manier bijdragen aan de beslissing van de consument om voor het merk te kiezen.

De drivers, antes en fool’s gold moeten in kaart worden gebracht alvorens een positionering kan worden bepaald. Deze drie attributen vormen de basis voor een relevante en onderscheidende positionering.

Afbeelding Brand Driver Model

brand driver model


Literatuur

Aufreiter, N. A., Elzinga, D., & Gordon, J. W. (2003, november). Better branding. Opgeroepen op mei 11, 2015, van McKinsey & Company: http://www.mckinsey.com/insights/marketing_sales/better_branding

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.