Het AIDA model van Elias St. Elmo Lewis

Het AIDA model is een handig hulpmiddel om ervoor te zorgen dat een advertentie, of een andere schrijfvorm, de aandacht grijpt. Het zijn vier stappen die je nodig hebt om het publiek te sturen naar een aankoop of websitebezoek. Gebruik het AIDA model bijvoorbeeld als je een stuk tekst schrijft wat als doel heeft om anderen actie te laten ondernemen. AIDA is een acroniem voor:

  • Attention
  • Interest
  • Desire
  • Action

Uitleg AIDA Model

Attention (Aandacht)

In onze media overgoten wereld moet je snel zijn en direct de aandacht van mensen grijpen. Gebruik krachtige woorden, of een beeld dat de blik van de lezers zal vangen en ze doet laten stoppen, om te lezen wat je te zeggen hebt.

De meeste kantoormedewerkers worden overladen met e-mails, daarom is een actiegericht onderwerp essentieel. Men moet gemotiveerd worden om de e-mail te openen en te lezen. Voorbeeld, om mensen te motiveren om een bedrijfstraining te volgen op het geven van feedback, kun je vragen “Hoe effectief is uw feedback?”. Dit trekt veel beter de aandacht dan “Deze week een seminar over feedback”.

Interest (Belangstelling)

Belangstelling is één van de moeilijkste onderdelen van het AIDA model. Je hebt de aandacht van een deel van de doelgroep gekregen, maar kun je ze ook geïnteresseerd krijgen, waardoor ze hun kostbare tijd besteden aan het begrijpen van je bericht in detail?

Het verkrijgen van de interesse van de lezer is een dieper proces dan het grijpen van hun aandacht. De lezers zullen je meer tijd gunnen, maar je moet gefocust blijven op hun behoeften. Dit betekent dat je de lezer moet helpen om snel voor hen relevante dingen uit de tekst te halen. Gebruik bulletpoints, sub kopjes en onderbrekingen om bepaalde punten op te laten vallen.

Desire (Behoefte)

De onderdelen interesse en behoefte gaan hand in hand samen. Terwijl je bouwt aan de lezers interesse, moet je ze helpen begrijpen hoe jouw aanbod hen echt kan helpen. Je moet hiervoor een direct beroep doen op hun persoonlijke behoeften en wensen.

Dus, in plaats van gewoon te zeggen “Onze seminar leert u feedback vaardigheden”, leg je uit wat erin zit voor de lezer: “Krijg wat je nodig hebt van andere mensen en bespaar tijd en frustratie, door te leren hoe je goed feedback kan geven.”

Action (Actie)

Tot slot, wees heel duidelijk over welke actie je de lezers wilt laten ondernemen; bijvoorbeeld, “Bezoek www.modelmatig.nl nu voor meer informatie” in plaats van dat ze zelf moeten uitzoeken wat ze met de informatie doen.

Afbeelding AIDA Model

AIDA model

Geef een reactie