Organisatie identiteit

“Organisatie-identiteit is de strategisch geplande en operationeel ingezette zelfpresentatie en het gedrag van een onderneming naar binnen en buiten toe op basis van een vastgelegde ondernemingsfilosofie, een lange termijn ondernemingsdoelstelling en een bepaald gewenst imago, met de wil alle handelingsinstrumenten van een onderneming als een eenheid naar binnen en buiten toe tot uiting te laten komen.” – (Grinten & Weijnand-Schut, 2014)

Uitleg Organisatie identiteit

De identiteit van een organisatie is opgesplitst in 3 elementen. Te noemen de gewenste identiteit, de werkelijke identiteit en de fysieke identiteit.

  1. De gewenste identiteit

De gewenste identiteit is de identiteit die door de leiding van de organisatie wordt nagestreefd. Meestal wordt de gewenste identiteit verwoord middels de volgende strategische onderwerpen:

  • De visie;
  • De missie;
  • Kerncompetenties;
  • Waarden.
  1. De werkelijke identiteit

Bij de werkelijke identiteit staan de werknemers centraal. De werkelijke identiteit is datgene wat werknemers als kenmerkend beschouwen voor de organisatie. Hoe typeren zij de organisatie? Wat vinden zij de sterke punten en wat de zwakke punten? Welke karakteristieken zou de organisatie volgens hen moeten hebben? Deze identiteit wordt ook wel de ‘gepercipieerde identiteit’ genoemd, omdat ze aangeeft hoe werknemers de organisatie beleven en zien. Die perceptie kan uiteraard per werknemer verschillend zijn. We noemen deze perceptie van iedere afzonderlijke werknemer de ‘werkelijke identiteit’.

Om de werkelijke identiteit onder werknemers in kaart te brengen kunnen o.a. de volgende zaken onderzocht worden: spontane associaties met de organisatie, typering van de organisatie, mate van identificatie met de organisatie, en de perceptie van het externe imago van de organisatie.

  1. De fysieke identiteit

De fysieke identiteit ontstaat door het uitvoeren van werkzaamheden en het zichtbare resultaat daarvan. De fysieke identiteit komt voort uit de gewenste en werkelijke identiteit. Het betreft alle elementen van een organisatie die je kunt zien, horen, voelen en ruiken. Samengevat alle punten waar externe belangengroepen in contact komen met de organisatie. Dit kunnen zijn:

  • Producten en diensten;
  • Reclame-uitingen;
  • Webwinkel;
  • Helpdeskmedewerkers;
  • Merknaam en huisstijl;
  • Etc.

Voor het creëren van een fysieke identiteit zijn een aantal basiselementen benodigd. De belangrijkste zijn het logo (woordmerk/beeldmerk), de kleur, de typografie en de fotografie van de organisatie.

 

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.