De 4P Marketingmix van Edmund McCarthy

De 4P marketingmix is een concept dat alle marketeers direct of indirect gebruiken. Alle marketingactiviteiten worden gewoonlijk onder verdeeld onder de vier tools van de marketingmix, namelijk de vier P’s van marketing: product, prijs, plaats en promotie. De zogenoemde 4 P’s zijn inmiddels uitgebreid met meer tools. In dit artikel bespreken we dan ook drie extra P’s die relevant zijn voor diensten.


Uitleg 4P Marketingmix van Edmund McCarthy

Product

Het product omvat alle factoren die van doen hebben met het product of de dienst. Om het product te omschrijven kun je meer dan alleen de functies en de productnaam benoemen. Een productomschrijving in een marketingplan kan bijvoorbeeld het volgende bevatten:

  • Productaanbod
  • Kwaliteit
  • Design
  • Functies
  • Merknaam (productnaam)
  • Verpakking
  • Maten (grootte)
  • Aanverwante diensten
  • Garantie
  • Retourbeleid

Prijs

De prijs van het product is voor zowel de leveranciers als de consument een belangrijke factor in het aankoopproces. Gewoonlijk wordt de prijs bepaald door de vraag en het aanbod. Een product met een hoge vraag en een laag aanbod gaat gewoonlijk voor een relatief hoge prijs over de toonbank. Een omschrijving van de prijs kan het volgende bevatten:

  • Adviesprijs
  • Kortingen
  • Vergoedingen
  • Betalingsperiode
  • Kredietvoorwaarden

Plaats

De plaats bepaald op welke locatie en onder welke omstandigheden het product of de dienst verkrijgbaar is. Het zegt ook iets over het distributiekanaal, welke uiteindelijk uitmondt bij de eindgebruiker. Sommige producten worden direct van de fabrikant aan de eindgebruiker geleverd. Andere producten worden door middel van enkele tussenschakels, zoals groothandels en detailhandels, aan de eindgebruiker aangeboden. Een omschrijving van de plaats kan het volgende bevatten:

  • Distributiekanalen
  • Assortimenten
  • Locaties
  • Goederenvoorraad
  • Vervoer

Promotie

De promotie omvat alle activiteiten van een bedrijf die zich richt op het verkopen van een product of dienst. Dit gaat over het algemeen gepaard met externe communicatie. Vaak wordt marketing en communicatie door elkaar gehaald, of juist samen gebruikt. Marketing is echter breder dan communicatie, zoals je hiervoor hebt kunnen lezen. Een omschrijving van de promotie kan het volgende bevatten:

  • Verkooppromotie
  • Adverteren (reclame)
  • Verkoopteam
  • Public relations
  • Direct marketing (persoonlijke verkoop)

7P Marketingmix voor diensten van Booms & Bitner

De 4P’s van McCarthy zijn bedacht in 1960 en richten zich voornamelijk op de marketing van producten. In 1981 brengen Booms & Bitner een aanvulling op dit model uit. De zogenaamde 7P Marketingmix voegt drie extra P’s toe waarbij meer rekening wordt gehouden met dienstensector.

Personeel

Marketing gaat volgens velen verder dan het product en de manier waarop deze aan de man gebracht wordt. Marketeers moeten nadenken over de totale beleving van het productaanbod. De kwaliteit van het personeel kan hierbij een belangrijke rol spelen. Het personeel is niet alleen het visitekaartje, maar de medewerkers en hun gedrag is ook bepalend voor de uiteindelijke tevredenheid van de klant. Het belang van mensen in de andere tools van de marketingmix moet dus zeker niet vergeten worden. Een omschrijving van het personeel kan het volgende bevatten:

  • Opleiding
  • Interesses
  • Kennis
  • Ervaring
  • Vaardigheden

Proces

De tweede uitbreiding op de marketingmix is de P van proces. Booms en Bitner hebben deze P toegevoegd om het verschil tussen producten en diensten verder uit te leggen. Diensten kunnen worden gezien als een proces, omdat het geen wat waarde creëert over een bepaald tijdsbestek wordt geleverd. Producten worden hierdoor anders ervaren vanaf het moment van aankoop dan diensten. Voor meer informatie over processen kun je de waardeketen van Porter eens bekijken.

Fysiek bewijs (Physical evidence)

Diensten zijn, zoals we weten, grotendeels immaterieel. Klanten hebben echter de neiging om te vertrouwen op fysieke signalen, die hen kunnen helpen om de dienst te evalueren voordat ze het kopen. Marketeers proberen daarom bij diensten om deze fysieke signalen te vervangen door service. Dit fysieke bewijs is het materiele onderdeel van een dienst. Een omschrijving van het fysiek bewijs kan het volgende bevatten:

  • Service level agreement (SLA)
  • Fysieke omgeving (winkel of kantoor)
  • Ambiance en ruimtelijke inrichting
  • Corporate branding

Afbeelding 7P Marketingmix

Marketingmix-01

Geef een reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.